Co tak naprawdę oznacza RODO pisałam TUTAJ. Natomiast ten wpis chciałabym poświęcić w pełni zgodności Twojej strony internetowej / bloga z RODO.

Przypomnę tylko, że RODO reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady EU 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych).

To właśnie zawartość witryny internetowej jest pierwszą wskazówką, czy stosujemy się do zasad RODO i dopełniamy związanych z rozporządzeniem obowiązków informacyjnych.

Wystarczy jedno wejście do serwisu, aby sprawdzić, czy przywita nas wyskakujące powiadomienie o plikach cookies i ich wykorzystywaniu do celów analitycznych, na które odwiedzający nas internauci muszą wyrazić zgodę lub dokonać zmian w ustawieniach swojej przeglądarki.

Poniżej przytaczam przykładowe treści checkboxów do wyrażania zgody przez użytkowników Twojej strony www wraz z instrukcją ich zamieszczenia w serwisie.

 

Co to znaczy – Strona www zgodna z RODO?

Oznacza to, że jeśli zbieramy dane osobowe użytkowników, chociażby poprzez formularz kontaktowy lub zapis na Newsletter to mamy obowiązek poinformowania internautów o sposobie oraz czasie ich przetwarzania. Jeżeli zbieramy również zamówienia lub dokonujemy sprzedaży poprzez sklep on-line, to dochodzi nam obowiązek informacyjny w zakresie praw kupujących.

Co powinna zawierać Strona www zgodna z RODO?

1. Politykę prywatności wraz z Polityką cookies

W związku z obowiązkiem informacyjnym uregulowanym w RODO przyjęło się, że dokumentem, w którym zawrzemy wszystkie wymagane informacje jest tzw. Polityka prywatności, która dobrze, aby zawierała również Politykę cookies /tzw. ciasteczek/, wtedy unikniemy dodatkowego dokumentu do umieszczenia na stronie.

Polityka prywatności powinna zostać umieszczona w widocznym miejscu, aby użytkownik z każdego poziomu miał do niej dostęp. Zwyczajowo umieszczamy link do niej prowadzący np. na dolnym pasku strony. Podlinkowanie do niej powinno również znaleźć się na wyskakującej informacji o Plikach cookies, o którym pisałam powyżej i w treściach pozostałych checkboxów na stronie.

2. Wyskakującą informację o wykorzystywanych w serwisie plikach cookies

W przypadku, gdy zbierasz dane użytkowników /np. wykorzystując Google Analitycs/ musisz w niej poinformować, że Twoja strona wykorzystuje „ciasteczka” np. w celach analitycznych. Wskazać, gdzie można przeczytać o tym więcej /np. podlinkować politykę prywatności z polityką cookies/ oraz pobrać wyraźną zgodę użytkownika lub poinformować go o możliwości zmiany w przeglądarce /również możesz podlinkować ustawienia/. Ponadto informujesz, że jeśli nie dokona zmian w swojej przeglądarce, to wyraża zgodę na ich wykorzystywanie.

Przykład:

„Ta strona wykorzystuje pliki cookies dla zapewnienia prawidłowego działania oraz w celach statystycznych. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce prywatności. Możesz to zaakceptować lub zmienić ustawienia Swojej przeglądarki [ustawienia_cookie]. Kontynuując korzystanie ze strony, bez zmiany ustawień, wyrażasz na nie zgodę.”

przycisk „Zgadzam się”

3. Certyfikat SSL

Warto zadbać o bezpieczeństwo Twojej domeny, kiedy zbierasz na swojej stronie WWW dane osobowe. W przypadku prostej, tzw. strony-wizytówki, gdzie nie zbierasz danych poprzez formularze nie ma takiego obowiązku, jednak zabezpieczenie certyfikatem wyjdzie Twojej www na dobre.

Niezbyt profesjonalnie wygląda strona, która nie posiada zabezpieczenia, a już nie wspomnę o tym, że wyszukiwarka najczęściej informuje użytkowników, że przechodzą na taką właśnie stronę.

Ważny jest również bezpieczny hosting w firmie, którą znamy, której ufamy i z którą powinnaś/eś zawrzeć Umowę o powierzeniu przetwarzania danych osobowych. Wtedy użytkownik Twojego serwisu będzie odpowiednio poinformowany o tym kto, oprócz Ciebie przetwarza jego dane osobowe.

4. Zgody w formularzach – kontaktowym oraz przy zapisie na Newsletter

Każdy internauta, chcąc korzystać z Twojej „bezpłatnej usługi świadczonej drogą elektroniczną”, potocznie zwanej Newsletterem musi wyrazić dobrowolną zgodę na przetwarzanie podanych przez niego danych osobowych w określonych celach.

Zwrot w „” pojawił się celowo i na pewno jeszcze wrócę do niego w przyszłych opracowaniach dotyczących ochrony danych osobowych.

Kluczowe jest, że podanie danych osobowych musi być dobrowolne, a zgoda na ich przetwarzanie zawsze musi być uprzednia, świadoma, jednoznaczna i wyraźna.

Co więcej musisz poinformować w treści, że osoba jej udzielająca zawsze ma możliwość dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia bądź ograniczenia przetwarzania.

 

W praktyce może wyglądać to następująco:

„Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez ……….. [Twoje dane] w celu realizacji usługi newsletter, a tym samym wysyłania mi informacji o nowościach blogowych oraz produktach i usługach zgodnie z Polityką prywatności. Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili wycofać.”

lub przy Formularzu kontaktowym przed wysłaniem:

„* Wypełniając formularz zgadzasz się na przetwarzanie przeze mnie Twoich danych w celu obsługi przesłanego zapytania na zasadach określonych w Polityce prywatności.

5. Regulamin sklepu internetowego

O ile samo zbieranie danych przy pomocy formularzy kontaktowych nie wymaga od Ciebie sporządzenia Regulaminu, to już sprzedaż produktów lub usług w postaci sklepu on-line i owszem.

Regulamin jest umową pomiędzy Tobą a klientem, w którym dostarczasz informacji o przebiegu procesu zakupu w Twoim sklepie, a także o prawach i obowiązkach klienta. Jest on również miejscem, gdzie powinnaś/eś zadbać o zapisy, które chronią Twoje interesy jako sprzedawcy. Warto opisać w nim wszystko, począwszy od momentu zamówienia po dostawę towaru/usługi, a także ewentualne zwroty i reklamacje.

Ważne:

Nie polecam kopiowania cudzego Regulaminu lub Polityki prywatności, aby nie skończyć ze sprawą w sądzie. Pomijam już fakt, że istnieje wiele przypadków zamieszczania tych dokumentów z „nieprawidłowymi zapisami”, nawet przez duże serwisy i sklepy internetowe.

Nie koniecznie warto również korzystać z gotowych wzorów Polityki prywatności czy procedur. Powinny być one przede wszystkim dopasowane indywidualnie do profilu Twojej działalności i możliwie najprostsze, bo przecież mają być zrozumiałe dla użytkowników Twojego serwisu www.

Mam nadzieję, że tym wpisem przekazałam treści, które pozwolą zadbać o zgodność Twojej strony www z RODO. O tym co powinna zawierać prawidłowo przygotowana Polityka Prywatności oraz Regulamin sklepu internetowego opowiem w najbliższym czasie.

 

Jeśli te treści są dla Ciebie interesujące, zapisz się na newsletter, a nie przegapisz nowych wpisów, które same wpadną na Twoją skrzynkę e-mail,

tymczasem Miłej lektury!